perjantai 10. lokakuuta 2014

kuka mä oon? mikä sä oot? Herra Huhuu?

mun ystävälle sanottiin, että se ei oo kunnon suomalainen, koska se on asunut niin kauan ruotsissa ja puhuu ruotsia ilman aksenttia,
suomalaisen korvaan ihan täydellisellä ruotsin aksentille, mutta se suomalaisen koululaitoksen aksentti uupuu kokonaan.

eli hän ei ole nyt suomalainen, koska puhuu liian hyvin ruotsia.
jasso ja höpöhöpö.

periaatteessa uin samassa vedessä.
perheeni kun on suomenruotsalainen.
ei kantaperheeni, joka oli sekotus mettää ja rantaa, vaan oma perheeni.

14 vuotta suomenruotsalaisen kanssa ei kuitenkaan ole tehnyt minusta suomenruotsalaista.
se on tehnyt minusta hieman paremmin ruotsia puhuvan, siis paremmin kuin 14v sitten.

kahden kaksikielisen lapsen synnyttäminen ei tehnyt minusta suomenruotsalaista,
lapseni tosin syntyivät suomenruotsalaisiksi. minusta syntyi vain äiti.

olen onnekseni tavannut ihmisiä, jotka ovat seurustelleet ruotsinkielisen miehen kanssa ja skädäm, olleet yht'äkkiä itsekkin suomenruotsalaisia.
ihan kuin uskonto.
eli sen voi vaihtaa mitä on?

toisaalta mukavaahan jos tämän lähtötilanteensa voi muuttaa niin...
aion ehkä hankkia seuraavaksi miehekseni savolaisen, koska minäkin haluan sanoa, että olen kiero kuin savolainen, koska olen savolainen.
vai oisko kivempi olla lappalainen, tai vielä parempaa, inuiitti!!!!!!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti